Co by było, gdyby każdy z nas miał swojego rzecznika, takiego spindoktora, który oprócz tworzenia strategii promocji naszej osoby rozpowszechniałby i promował wśród klientów pozytywne informacje o nas? Mimo wszystko można się czegoś nauczyć od polityków.
CO CIĘ WYWINDUJE NAJSZYBCIEJ?
Najważniejszą zasadą jest żelazna konsekwencja – musisz wiedzieć, co chcesz o sobie powiedzieć, a potem konsekwentnie i bezwstydnie powtarzać swoją wiadomość w relacjach bezpośrednich i internecie, dopóki nie dotrze do świadomości odbiorcy. Jeśli w tej erze medialnej czegoś możesz się nauczyć od polityków, to tego, że prosta, nieskomplikowana wiadomość potrafi przedrzeć się przez chaos informacji i dotrzeć do odbiorców z wielkim impetem. Nie twierdzę, że jest to dobre akurat w przypadku niektórych polityków, ale takie są fakty. Trzeba nauczyć się z tym żyć i zakopać uczucie wstydu i przerażenia. Nikt nie zacznie Cię promować póki sam czegoś nie zaproponujesz.
ZMIEŃ SIĘ W POLITYKA I WYMYŚL DLA SIEBIE KAMPANIĘ WYBORCZĄ.
Kiedy próbujesz zmienić swoją pozycję na rynku, sytuacja jest bardzo podobna.
Tak jak polityk wymyślający nagłówek do plakatu wyborczego, zapowiadający nowy genialny pomysł, który zmieni życie wyborców, musisz wymyślić coś równie dramatycznego, żeby wzbudzić zainteresowanie swoją osobą.
Cóż może być bardziej szokującego niż mówienie ludziom, że za jednym wyborem, kryje się nowa jakość ich życia. TY jako właściciel marki „JA Spółka z o. o.”, musisz przekazywać wiadomości o sobie i przedstawiać fakty z wybranej perspektywy oraz poddawać je interpretacji. Jeśli nie weźmiesz odpowiedzialności za interpretacje swoich poczynań i wyborów, znajdzie się ktoś kto tego dokona zamiast Ciebie.
W polityce PR-owcy dokonują tego robiąc wrażenie, że to co proponuje polityk w jakiś sposób uczyni Twoje życie zdrowszym, szczęśliwszym i bardziej stylowym.
Istotą PR jest przedstawianie subiektywnej prawdy w taki sposób by stawiać określony punkt widzenia w najlepszym świetle.
Handlowcy i politycy nauczyły się przedstawiać swoje produkty, usługi, poglądy w kontekście, który sprawia ze wydają się wyrafinowane wartościowe lub pożądane a media nauczyły się kształtować nasze opinie o świecie za pomocą kreowanych faktów i historii.
MNIEJ WIĘCEJ JAK FOTOGRAF DECYDUJE CO JEST WAŻNE NA ZDJĘCIU, KADRUJĄC JE, TAK TY STAJĄC SIĘ WŁASNYM PR-OWCEM, PRZYPISUJ ZNACZENIE WYBRANYM ZDARZENIOM Z WŁASNEGO ŻYCIA I MÓW TYLKO O TYCH, KTÓRE UWAŻASZ ZA ISTOTNE.
Powtarzaj te komunikaty z uporem maniak. Nie możesz tylko sporadycznie głosić, kim jesteś i że zmieniasz świat na lepsze swoją ofertą, usługą lub wiedzą. Musisz to konsekwentnie powtarzać, aż wreszcie ludzie przyswoją sobie kim jesteś i co możesz dobrego dla nich zrobić.
To dlatego politycy w czasie kampanii na okrągło puszczają te same spoty, reklamy, slogany, teksty. Ciągłe powtarzanie tych samych tekstów jest skuteczne – komunikat głęboko zapada w pamięć.
Na koniec małe sprostowanie, przedstawiam w uproszczony sposób mechanizm osobistego PR w procesie budowania osobistej marki. Nie proszę Was, o zaciemnianie własnej historii, wybiórcze i tendencyjne przedstawianie faktów z życiorysu – czyli o triki przydatne w zawodzie rzecznika prasowego.
Po prostu jeśli chcesz zbudować rozpoznawalność osobistej marki, nie możesz zakładać, że ludzie sami Cię odkryją bo jesteś wspaniały, wykształcony, mądry i przystojny a na dodatek masz coś wartościowego do przekazania.
Dla Ciebie może to być oczywiste, że wartość sama się broni, jednak możesz długo czekać, zanim ktoś Cię wyłowi z morza konkurencji. Zawsze pomoże Ci marketing szeptany i rekomendacje, ale na tym nie zbudujesz szerokiego zasięgu dla siebie i firmy.
Ostatnia wskazówka jeśli na poważnie myślisz o zbudowaniu własnego błękitnego oceanu, potraktuj budowanie osobistej marki jak tworzenie ponadczasowej kampanii wyborczej. Pomyśl o budowaniu marki z punktu widzenia miesięcy i lat a nie tylko jednorazowych spotów reklamowych. W końcu to nie Ty wybierasz siebie na pozycję lidera rynku tylko Twoi klienci i odbiorcy wybierają Ciebie. Odbiorcy marki są Twoim targetem wyborczym. Najlepsi rzecznicy prasowi są mistrzami nie tylko w gaszeniu pożaru, ale przede wszystkim koncentrują się na długoterminowym programie.
Twój długoterminowy cel to tworzyć każdego dnia wartość, by marka Twojego nazwiska, marka firmy, którą tworzysz znaczyła coś za 5, 10, 15 lat. Powodzenia!