A
Analiza konkurencji – analiza innych marek, które oferują ten sam produkt lub tą samą usługę, co Ty.
Analiza odbiorców – badanie i znajdowanie ludzi, na których Twoja marka oddziałuje i którzy są nią zainteresowani.
Analiza rynku – badanie i odkrywanie trendów rynkowych.
Analiza sytuacji – określa, na jakim etapie życia się znajdujesz, a także Twoje krótko i długoterminowe cele.
Artykuły z notą o autorze – artykuły pisane w celu wypromowania osobistej marki za pośrednictwem różnorakich mediów.
Atrakcyjność rynkowa – to, co decyduje o Twojej atrakcyjności dla odbiorców.
Autentyczność – ukazuje, kim jesteś i co możesz zaoferować.
B
Blog – internetowy dziennik z wpisami uporządkowanymi chronologicznie.
Blogosfera – ogół blogów w internecie.
Blogowy savoir-vivre – zasady porozumiewania się z innymi blogerami.
Branding – tworzenie wizerunku produktu, usługi, organizacji lub osoby, który przystaje do punktu widzenia, zachowania i percepcji grupy docelowej.
Budowanie marki pracodawcy – zapewnienie potencjalnym kandydatom, pracownikom i innym interesantom określonego doświadczenia, żeby wzmocnić pozytywny odbiór marki.
Budżet – wypunktowana lista przychodów i rozchodów opatrzonych opisem, wartością transakcji i datą.
C
Czytnik kanałów – narzędzie, które umożliwia subskrybowanie bloga i czytanie kolejnych wpisów.
D
Deklaracja misji – deklaracja osobistej wartości (co masz do zaoferowania) oraz wypowiedź o tym, w jaki sposób odbiorca skorzysta, wybierając Twoją markę.
Deklaracja osobistej wartości – to, co sobą przedstawiasz.
Deklaracja wartości marki – pojedyncze zdanie, które opisuje Twoje umiejętności, talenty oraz Twoją grupę docelową.
Deklaracja wartości – to, w co wierzysz lub to, co daje Twojej marce sens istnienia.
Deklaracja wizji – określa, czym Twoja marka się stanie, jeśli włożysz w jej rozwój odpowiednią pracę.
G
Grupa docelowa– ludzie, dla których Twoja marka może mieć wartość.
M
Marka firmowa – marka, którą spółka firmuje swój produkt lub usługę.
Marka internetowa – wizerunek Twojej marki w internecie.
Marka produktu – marka wiążąca namacalny przedmiot z firmą.
Marketing szeptany – podejście marketingowe polegające na tworzeniu szumu o marce, tak, aby inni ludzie o niej mówili, a sama wyrobiła sobie reputację.
Marketing – umożliwienie transakcji między sprzedawcą a nabywcą przy użyciu promocji, reklamy, PR-u, marketingu bezpośredniego i innych metod komunikowania się z rynkiem docelowym.
Media społecznościowe – treść, którą współtworzą całe społeczności internetowe.
Mentor – pomocna osoba, poświęcająca swój czas, by pomóc komuś innemu w osiągnięciu osobistych lub zawodowych celów.
Model ośmiornicy-interakcje marki – diagram, w którym głowa ośmiornicy oznacza Ciebie, a każda jej macka dziedzinę, która wpływa na markę lub na którą marka ma wpływ.
O
Odbiorcy – ich liczebność jest miarą sukcesu marki; ci, z którymi nawiązujesz kontakt i komunikujesz się.
Odkrycie marki – określenie postaci marki i opracowanie planu rozwinięcia jej wartości.
Oferta osobistej wartości – to, co Twoja marka reprezentuje – m.in. Twój wygląd, osobowość i umiejętności.
Orędownicy – aktywne jednostki, które promują przekaz firmy bądź osoby wśród innych ludzi.
Osobista analiza SWOT – umożliwia dostrzeżenie mocnych i słabych stron, odkrycie szans i neutralizację zagrożeń.
Osobista marka internetowa – wirtualna reprezentacja Twojej osoby w internecie.
Osobisty komunikat prasowy – dokument lub strona internetowa, która przedstawia życiorys, linki, multimedia i funkcje współdzielenia.
Osobisty zestaw prasowy – kompilacja elementów wyrażających markę, np. omówienie jakiegoś przeżycia, biogram, referencje, można go zaprezentować mediom lub zdobyć za jego pomocą zaproszenie do publicznego wystąpienia.
Osobowość – Twoja dyspozycja umożliwiająca komunikowanie się z różnymi ludźmi, w tym rówieśnikami i kolegami.
P
Percepcja – szybka, intuicyjna, oparta na bodźcach ocena sytuacji służąca za podstawę podejmowania decyzji.
Personal branding – proces, w ramach którego przedsiębiorcy i inni ludzie wyróżniają się z tłumu, określając i wyrażając ofertę swojej wartości zawodowej lub osobistej – prezentowanej następnie w różnych mediach w postaci spójnego komunikatu i wizerunku, by osiągnąć konkretny cel.
Piramida społeczności sieci – diagram wartości poszczególnych kontaktów z ludźmi, nawiązywanych w toku samorealizacji zawodowej oraz relacji między nimi.
Plan działania – plan, który składa się z listy zadań opisanych nazwą, harmonogramem realizacji i kosztem.
Plan marketingowy – uwzględniający cztery elementy marketingu plan strategiczny, którego zadaniem jest umożliwienie Ci dotarcia do grupy docelowej.
Plan osobistego marketingu – strategia wykorzystywania planów osobistego rozwoju do osiągnięcia wybranych celów zawodowych.
Plan rozwoju marki osobistej – strategiczne ramy określające sposób prezentowania marki światu.
Pokolenie X – grupa demograficzna urodzona mniej więcej w latach 1965-1981. Jej przedstawiciele sceptycznie podchodzą do wszelkich instytucji i nastawiają się na zrównoważenie życia prywatnego z zawodowym.
Pokolenie Y – grupa demograficzna urodzona mniej więcej w latach 1982-2011. Jej przedstawiciele cenią sobie autentyczność i autoeksprjesję. Posługują się techniką bardzo sprawnie, mają poważne wymagania wobec swojej pracy i są zdecydowani znaleźć jakąś wartość w swoim życiu.
Przedsiębiorczość – skłonność do założenia własnej działalności gospodarczej i liczenie się z ryzykiem, ale też świadomość ewentualnych korzyści.
Public relation (PR) – utrzymywanie relacji z mediami w celu promowania i ochrony marki.
Reklama – odpłatne przekazywanie odbiorcom komunikatu za pośrednictwem medium, takiego jak telewizja lub radio.
Reputacja – obdarzenie zaufaniem.
Rynek docelowy – grupa jednostek o podobnych cechach.
S
Samodzielny PR – samodzielne prowadzenie działań PR-owych w swoim imieniu, bycie własnym rzecznikiem.
Sieci geo-społecznościowe – serwisy wykorzystujące aplikacje w telefonach komórkowych do uzyskiwania geograficznego położenia użytkowników.
Strefa wpływów – wyobrażony obszar, obejmujący Ciebie wraz z osobami, które udzielają wsparcia Tobie samemu i Twojej osobistej marce.
U
Uczciwość – prezentowanie się w sposób autentyczny.
W
Wiarygodność – miara Twojego rozeznania w wybranej dziedzinie lub fachu.
Wideożyciorys – krótkie nagranie (trwające nie dłużej niż trzy minuty), w którym kandydat na stanowisko opisuje pokrótce swoje referencje i zalety.
Wygląd – suma wrażeń wywołanych ubiorem, zachowaniem i mową ciała.
Wyróżnialność – wyróżnia się jednostki spośród innych za sprawą jakiejś wyrazistej wartości lub atrybutu.
Wyszukiwanie organiczne – wyszukiwanie, którego pierwsze rezultaty są określone przez Google na podstawie linków, treści i ogólnie wyższej wartości zasobów.
Z
Zarządzanie reputacją – zapewnianie wizerunkowi marki trafności, wiarygodności i aktualności przez całe jej życie.
Zarządzanie wizerunkiem – świadome dostosowanie swojego publicznego wizerunku do określonej konwencji lub do potrzeb wybranej grupy odbiorczej.
*Źródło: D. Schawbel: ” Personal Branding 2.0. Cztery kroki do zbudowania osobistej marki”