Kim jest handlowiec? Z definicji osoba zawodowo zajmująca się sprzedażą produktów i usług.
Handlowcem bywa nazywany zarówno przedstawiciel międzynarodowej korporacji, prywatny przedsiębiorca, jak i osoba sprzedająca na stoisku handlowym. Jest to szeroki zakres, mnie natomiast zastanawia czy rzeczywiście przedsiębiorca myśli o sobie: JESTEM SPRZEDAWCĄ.
STEREOTYPY, STEREOTYPY, nie daj im się zwieść.
Manipulacja, nachalność, handelek, kupczenie – to częste nadużycia z dawnych lat, kiedy ucząc się funkcjonowania gospodarki wolnorynkowej, uczyliśmy się sprzedawać. Stereotypy w postrzeganiu sprzedawcy mocno utkwiły w naszych głowach.
Przypominam sobie moje pierwsze szkolenie sprzed 17 lat ze sprzedaży. Jako uczestnik poznawałam 30 sposobów radzenia sobie z obiekcjami klienta. Na każdą wymówkę, na każde „nie” klienta był sposób. Pamiętam technikę manipulacji „stopa w drzwi”. „Chcesz, żeby ktoś spełnił Twoją właściwą prośbę, to poprzedź ją inną malutką prośbą, która na pewno zostanie spełniona”. Prawdopodobieństwo spełnienia właściwej prośby po zastosowaniu „stopa w drzwi” rośnie. Techniki same w sobie nie zmieniły się, przypomnij sobie, ile razy po spróbowaniu darmowej próbki batonika (mała prośba) włożyłaś do koszyka kilka produktów (właściwa prośba). Inny przykład: jazdy próbne w salonach samochodowych działają tak samo, jak darmowy batonik. W szkoleniach tym batonikiem są darmowe webinaria, gratisowe poradniki, które prowadzą do zakupu właściwego szkolenia lub książki. Natomiast na pewno zmienia się postawa handlowców, którzy te techniki stosują oraz świadomość klientów, doskonale rozpoznających manipulacje.
Stosowanie manipulacyjnych technik, wciskanie oferty, to już passe. Jak zmienia się sprzedaż? Zmiana jest już na rynku widoczna. W bibliotece marki zapraszam do zapoznania się z książką „Techniki promocji sprzedaży„. Autor Maciej Tesławski & Przyjaciele dobitnie wskazuje błędy i stereotypy w sprzedaży, jak również daje innowacyjne rozwiązania na miarę nowoczesnej firmy, która świadomie buduje wartość własnej marki poprzez odpowiednio dobrane techniki promocji sprzedaży.
FENOMEN HANDLOWCA
Jeśli mówimy o najbardziej popularnym zawodzie naszych czasów, to jest to niewątpliwie handlowiec. Wystarczy zapytać rekruterów, kogo najczęściej poszukują. Nastała era sprzedaży bezpośredniej, aktywnej, a przede wszystkim, inteligentnej. Poszukiwany handlowiec, który ma osobowość, pasję, pozytywną postawę i potrafi sprzedać siebie, ponieważ wtedy sprzeda też produkt. Fachowcy mówią, że 80% sprzedaży to człowiek i marketing a 20% sprzedaży to cechy produktu.
Kto ma więc szansę na tytuł najlepszego handlowca? Jestem przekonana, że właściciel, który świadomie podejmuje się roli handlowca we własnej firmie. Ma o wiele większy potencjał na nieograniczoną sprzedaż, niż jakikolwiek człowiek zatrudniony do sprzedaży z zewnątrz.
Dlaczego właściciel jest najlepszym sprzedawcą we własnej firmie? Oto JEDENAŚCIE POWODÓW, dla których warto stać się handlowcem we własnej firmie:
- Marka osobista przedsiębiorcy uwiarygadnia produkt i usługę.
- Przedsiębiorca nie stosuje standardowych i wyuczonych regułek sprzedażowych.
- Wierzy w skuteczność tego, co oferuje.
- Zna najlepiej powody, dla których stworzył produkt, usługę.
- Czuje się partnerem w rozmowie.
- Potrafi rozbawić, zaciekawić, doradzić.
- Potrafi sprzedać przekonanie do produktu oraz usługi.
- Jest autentyczny i naturalny, w końcu zachwala to, do czego ma prawo własności.
- Techniki sprzedaży i siła osobistego brandu właściciela idą ze sobą w parze.
- Właściciel jest wiarygodnym ambasadorem własnej firmy.
- Nikt mu nie płaci, by przyjaźnił się z klientem.
Drogi przedsiębiorco, freelanserze, właścicielu jednoosobowej firmy: czas na zmianę perspektywy. Ile tracisz, jeśli jesteś handlowcem od czasu do czasu, bez przekonania, mimochodem, przy okazji, kiedy nie mówisz klientom, że sprzedajesz?
Powodzenie Twojego biznesu to profesjonalna sprzedaż Twoich usług i produktów. Sprzedaż wymaga robienia czegoś godnego uwagi, czegoś wystarczająco odmiennego, aby klienci to dostrzegli i powiedzieli o tym innym. Tylko Ty najlepiej wprowadzisz ich w ZACHWYT! Jako właściciel wiesz, że sukces to nieustanne ZADAWALANIE klienta.
Zastanów się:
- Jak Twoja osobista marka generuje sprzedaż i zadowolenie klienta?
- Czy Twoja marka osobista wprawia w zachwyt?
- Pragniesz zbudować rozpoznawalną, wartościową, autentyczną markę firmy?
Wykorzystaj siłę osobistego brandu i reputację marki osobistej. Jeśli planujesz być rentierem za 20 lat, od czego chcesz odcinać kupony? O życiowym sukcesie będzie decydowała WARTOŚĆ, jaką wypracujesz i pozostawisz potomnym. To znacznie więcej niż pamięć Twojego nazwiska. Czy wiesz na pewno, jaką wartość dajesz klientom oprócz sprzedawanych usług i produktów?
Dowiedz się co możesz zrobić dla własnej firmy, zapraszam na półgodzinną rozmowę mentorską ze mną, w trakcie, której dowiesz się więcej o budowaniu marki przedsiębiorcy i wykorzystaniu Twojego potencjału do podniesienia sprzedaży w Twojej firmie. Kontakt: ewa.czertak@akademiamarkizklasa.com.pl