Kiedy budowanie wizerunku w sieci idzie w złym kierunku?
Całkowicie naturalne stało się, że pierwsze kroki każdego, kogo zainteresuje nowa osoba, prowadzą do Google. To wyszukiwarka, która wie lepiej i więcej o nas niż to, co sami napisaliśmy przytomnie w dobrym CV. W nowych algorytmach Google pojawiają się co i rusz doskonałe funkcje, które, śledząc działania użytkowników sieci, określają naszą użyteczność pod względem aktywności w sieci, częstotliwości i atrakcyjności produkowanych treści i zdjęć. Jak się w tym nie zagubić?
Strategia wizerunkowa marki osobistej powinna:
1. Być w pełni zgodna z wizją Twojego rozwoju, tym kim jesteś dzisiaj i kim chcesz się stać w odbiorze rynku za 3, 5, 10 lat. Nic tak nie rujnuje wizerunku jak zapomniane wstydliwe treści, zdjęcia, czy mało wyszukane komentarze, które wyciąga poszukiwacz negatywnych opinii na Twój temat. Pamiętaj każdy ma swojego wroga w sieci.
2. Być uczciwa i oparta na prawdzie. Nie jest kolorowaniem, pamiętaj wszystko co lakierowane, podrasowane kiedyś pęka. Kreowanie się na osobę o wyższych kompetencjach, wiedzy, czy kontaktach jest lotem kamikaze. Upadek gwarantowany, zyskujesz reputację lansera.
3. Być atrakcyjna i łatwo przyswajalna dla tych, do których adresujesz swoją internetową twórczość. Zbyt ambitne i emocjonalne treści oraz zdjęcia nadają ci etykietkę osoby „odjechanej”, która żyje zamknięta w swoim świecie. Wszyscy lubimy zwierzęta i chcemy pomagać chorym dzieciom, a jednak jeśli takie treści są motywem przewodnim w twoich kanałach internetowych, nie zdziw się, jeśli znajomi przestaną interesować się Tobą i tym co robisz.
4. Pomóc w zrozumieniu istotnych wydarzeń z twojego życia, jak zmiana pracy, niespodziewany zwrot akcji w życiu. Zachowaj część prywatnych informacji tylko dla siebie. Facebook dla milionów użytkowników zastąpił tradycyjny album zdjęć , jednak to nie zawsze jest bezpieczna droga. Album tradycyjny pokazujesz wybranym osobom, ten internetowy jest otwarty 24h i nie wiesz, kto i jak go wykorzysta. Dlatego skup się na tym, co jest istotne, ciekawe, pasjonujące. Pokazuj i pisz, co cenisz w życiu, pokaż własny styl życia i pracy, jednak zawsze kontroluj siebie i swoje emocje, kiedy publikujesz treści w internecie. Spontaniczność nie jest wskazana.
5. Brać pod uwagę krytycyzm i dystans wobec siebie. Na wszelki wypadek sprawdź w słowniku, co to jest narcyzm i mitomanizm. Miłość własna ma swoje granice. Zdrowy dystans do siebie to zdrowe treści bez potrzeby idealizowania siebie.
Polecam lektury:
1. T. Reicha: ” Jak dbać o wizerunek w mediach społecznościowych”
2. G. Vaynerchuk: ” W marketingu, czyli jak nie zginąć w świecie mediów społecznościowych”
3. D. Schawbel: ” Personal branding 2.0. Cztery kroki do zbudowania osobistej marki”
Więcej o temacie reputacji marki przeczytasz Tutaj